De hart- vaat- en longfysiotherapeut

Hart- en vaatziekten en ziekten van de longen en luchtwegen komen heel veel voor. Iedereen kent wel iemand die een aandoening aan het hart of longen heeft.

Zorg

Deze aandoeningen hebben grote gevolgen voor de kwaliteit van leven en beperken het aantal gezonde levensjaren. Het zijn dan ook twee van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland.

Uit wetenschappelijke studies blijkt dat training en deskundige begeleiding noodzakelijk is voor mensen met bijvoorbeeld hartfalen en COPD (chronische aandoening van de luchtwegen). De hart- vaat- en longfysiotherapeut is deskundig om u te helpen. Onder andere bij het op peil brengen of verbeteren van uw conditie door oefeningen en/of het aanleren van ademtechnieken en –tempo. Door de diverse oefeningen krijgt u het gevoel meer controle te hebben over uw aandoening. Fysiotherapie helpt u om uw levensgewoontes en levensstijl positief te veranderen.

De hart-, vaat- en longfysiotherapeut bieden in samenwerking met andere disciplines de beste zorg voor u en uw omgeving.

Beweegprogramma Coronaire Hartaandoeningen

Bewegen met een hartaandoening

Als u hartproblemen hebt (gehad), kunt u goed bij de fysiotherapeut terecht voor revalidatie en training. Bij de afronding van uw hartrevalidatietraject hebt ook u informatie gekregen over het belang van bewegen bij uw hartaandoening. Bewegen is dé manier om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Zonder beweging treden klachten juist eerder op en nemen uw mogelijkheden steeds verder af. Bewegen kan uw leven verrijken. Slechts 30 minuten per dag bewegen maakt al veel verschil.

Speciaal voor mensen die in het verleden een hartinfarct hebben gehad, een bypassoperatie, dotteringreep, PCI of hartklepoperatie ondergingen én die moeite hebben hun actieve leefstijl te handhaven is in verschillende fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma werkt u samen met uw fysiotherapeut om gezond en verantwoord te leren bewegen.

Wat levert het beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. U krijgt een betere conditie en leert te verantwoord bewegen. U voelt zich fitter! In de zoekfunctie vindt u fysiotherapeuten bij u in de buurt die een beweegprogramma voor mensen met coronaire hartaandoeningen aanbieden. Er komen met regelmaat nieuwe praktijken bij.