Reumatoïde artritis

In het kort

• Reumatoïde artritis is een chronische ziekte die vooral de gewrichten aantast
  • Veelvoorkomende symptomen zijn pijn, stijfheid en vermoeidheid
  • Medicatie zorgt dat de ziekte minder snel erger wordt
  • Het is belangrijk dat je actief blijft, zonder je lichaam te overbelasten
  • Fysiotherapie kan helpen als je last hebt van vermoeidheid, verminderde spierkracht, of als je een slechtere conditie hebt

Wat is reumatoïde artritis
Reumatoïde artritis is een chronische ontstekingsziekte. Chronisch betekent dat het niet meer over gaat. De ziekte tast vooral gewrichten en de lichaamsstructuren daaromheen aan. Maar ook andere delen van het lichaam kunnen aangetast zijn, zoals de huid, het hart en de longen. In Nederland hebben bijna een kwart miljoen mensen reumatoïde artritis. De ziekte komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De oorzaak is onbekend.

De klachten van reumatoïde artritis
Mensen met reumatoïde artritis kunnen last hebben van de volgende symptomen:

• Pijn, zwelling en stijfheid in gewrichten
  • Ochtendstijfheid
  • Vermoeidheid
  • Minder spierkracht
  • Slechtere conditie

Het verschilt van persoon tot persoon of de ziekte erger wordt en hoe snel. Ook kun je de ene periode meer last hebben van klachten dan de andere periode. Het gebruik van medicijnen zorgt er meestal voor dat de ontsteking in de gewrichten minder wordt. Door roken kan de ziekte juist erger worden.

De behandeling bij reumatoïde artritis
Als de reumatoloog vastgesteld heeft dat je reumatoïde artritis hebt, kan hij medicijnen voorschrijven tegen de ontstekingen in de gewrichten. Daarnaast kunnen er ook medicijnen voorgeschreven worden tegen de pijn. Soms zijn de gewrichten zo erg aangetast dat een operatie nodig is. Scheefgegroeide gewichten worden dan bijvoorbeeld rechtgezet, of er wordt een kunstgewricht geplaatst. Daarnaast kun je ook veel zelf doen om minder last te hebben van de ziekte. Als dat onvoldoende resultaat oplevert, dan kan de fysiotherapeut je helpen.

Wat je zelf kunt doen
Als je reumatoïde artritis hebt, is het extra belangrijk dat je niet rookt en genoeg blijft bewegen. Een goede conditie en sterke spieren kunnen ervoor zorgen dat je minder last je hebt van pijn, stijfheid, vermoeidheid en het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten. Natuurlijk moet je wel opletten dat je je lichaam ook weer niet overbelast. Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden tussen beweging en rust.