Parkinson

• Bij de ziekte van Parkinson sterven specifieke cellen in een bepaald deel van de hersenen langzaam af
  • Parkinson veroorzaakt veel verschillende klachten, vooral bij het bewegen en in de gemoedstoestand
  • De ziekte is niet te genezen
  • Hoewel het lastig is, is het toch belangrijk om te blijven bewegen als je Parkinson hebt
  • Een fysiotherapeut geeft je tips en leert je trucs om te leren omgaan met de problemen met het bewegen.

Wat is Parkinson?
Bij de ziekte van Parkinson sterven de hersencellen die dopamine maken, versneld af. Dopamine is een stofje dat ervoor zorgt dat signalen van de ene naar de andere hersencel worden doorgegeven. Hoe de ziekte veroorzaakt wordt, is nog niet precies bekend. Parkinson heeft geen invloed op de levensverwachting, maar wel op de kwaliteit van leven. De ziekte is heel complex en kan veel verschillende klachten veroorzaken. Naarmate je ouder wordt, stijgt de kans op Parkinson. Bij een klein deel van de patiënten speelt erfelijkheid een rol.

De klachten van Parkinson
De ziekte kan verschillende klachten veroorzaken. Symptomen van Parkinson zijn:

• Trillen van de handen, benen, kin of tong
  • Trager worden van bewegingen, moeite met starten van bewegingen en het ontbreken van automatische bewegingen
  • Stijfheid van de spieren
  • Problemen met het bewaren van je evenwicht en, naarmate je langer ziek bent, soms ook vallen
  • ‘Bevriezen’ van de benen tijdens lopen, waardoor het lijkt alsof je voeten aan de vloer blijven plakken

Bij circa 75 procent van de patiënten beginnen deze symptomen aan één kant van het lichaam. Later volgt de andere kant. De klachten worden vaak voorafgegaan door verminderde reuk, obstipatie, depressie en slaapstoornissen.

Behandeling van Parkinson
Tot nu toe zijn er geen medicijnen die de ziekte van Parkinson kunnen genezen of het ziekteproces vertragen. Wel zijn er medicijnen die sommige klachten enigszins kunnen verminderen. Mensen met Parkinson zijn gebaat bij fysiotherapie en, naarmate de klachten toenemen, ook bij ergotherapie en/of logopedie.

Wat je zelf kunt doen
Als je de ziekte van Parkinson hebt, wordt bewegen steeds lastiger. Toch is het belangrijk om actief te blijven en te zorgen dat je conditie niet onnodig nog verder achteruit gaat. Zorg ervoor dat beweging onderdeel wordt van je dagelijkse routine; zo houd je het langer vol.

Gedurende de dag heb je waarschijnlijk goede en minder goede periodes. Dit heeft te maken met het tijdstip waarop je je parkinsonmedicatie gebruikt. Maak gebruik van de goede momenten. Je hebt dan minder last van je ziekte, waardoor bewegen gemakkelijker én leuker is. Het beste is om op verschillende manieren aan lichaamsbeweging te doen. De ene dag doe je oefeningen om je spieren sterker te maken en de volgende dag werk je aan je uithoudingsvermogen.

Twee dingen tegelijk doen, kan voor parkinsonpatiënten extra moeilijk én riskant zijn. Als je tijdens het lopen een gesprek voert, heb je minder aandacht voor de manier waarop je beweegt. Hierdoor is de kans groter dat je je evenwicht verliest en valt. Probeer daarom één ding tegelijk te doen.