• Bij de ziekte van Parkinson sterven hersencellen langzaam af.
  • Parkinson veroorzaakt veel verschillende klachten, vooral bij het bewegen en de gemoedstoestand.
  • De ziekte is niet te genezen.
  • Hoewel het lastig is, is het toch belangrijk om te blijven bewegen als je Parkinson hebt.
  • Een fysiotherapeut kan je helpen om problemen bij het bewegen te voorkomen, stabiliseren of verminderen.

Wat is Parkinson?

Bij de ziekte van Parkinson sterven de hersencellen die dopamine maken, versneld af. Dopamine is een stofje dat ervoor zorgt dat signalen van de ene naar de andere hersencel worden doorgegeven. Hoe de ziekte veroorzaakt wordt, is nog niet precies bekend. Parkinson heeft geen invloed op de levensverwachting, maar wel op de kwaliteit van leven. De ziekte is heel complex en kan veel verschillende klachten tot gevolg hebben. Naarmate je ouder wordt, stijgt de kans op Parkinson. Bij een klein deel van de patiënten speelt erfelijkheid een rol.

De klachten van Parkinson

Zoals gezegd kan de ziekte verschillende klachten veroorzaken. Veelvoorkomende symptomen zijn:

• Beven
  • Stijfheid van de spieren
  • Trager bewegen
  • Houdings- en evenwichtsproblemen

Bij circa 75% van de patiënten beginnen deze symptomen aan één kant van het lichaam. Later volgt de andere kant. De klachten worden vaak voorafgegaan door verminderde reuk, obstipatie, depressie en slaapstoornissen.

Door het dopaminetekort kun je problemen krijgen bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, omdraaien in bed en praten.
Veelvoorkomende symptomen van Parkinson zijn verder:

• Geheugenstoornissen
  • Slaapproblemen
  • Depressies
  • Concentratieproblemen
  • Persoonlijkheidsveranderingen
  • Pijn
  • Incontinentie
  • Verandering van seksuele verlangens
  • Stoornissen van de spijsvertering

Behandeling van Parkinson

Tot nu toe zijn er geen medicijnen die de ziekte van Parkinson kunnen genezen of het ziekteproces vertragen. Wel zijn er medicijnen die sommige klachten enigszins kunnen verminderen. Daarnaast kan ergotherapie, logopedie en fysiotherapie worden ingezet.

Wat je zelf kunt doen

Als je de ziekte van Parkinson hebt, wordt bewegen steeds lastiger. Toch is het belangrijk om actief te blijven en te zorgen dat je conditie niet onnodig nog verder achteruit gaat. Zorg ervoor dat het beweging onderdeel wordt van je dagelijkse routine; zo houd je het langer vol.

Op een dag heb je waarschijnlijk goede en minder goede periodes. Dit heeft te maken met het tijdstip waarop je je Parkinsonmedicatie gebruikt. Maak gebruik van de goede momenten. Je hebt dan minder last van je ziekte, waardoor bewegen gemakkelijker én leuker is. Het beste is om op verschillende manieren aan lichaamsbeweging te doen. De ene dag doe je oefeningen om je spieren sterker te maken en de volgende dag werk je aan je uithoudingsvermogen.

Twee dingen tegelijk doen, kan voor Parkinsonpatiënten extra moeilijk én riskant zijn. Als je tijdens het lopen een gesprek voert, heb je minder aandacht voor de manier waarop je beweegt. Hierdoor is de kans groter dat je de balans verliest en valt. Probeer daarom één ding tegelijk te doen.