Nekklachten

• Nekpijn wordt meestal veroorzaakt door je spieren, banden of kleine gewrichten.
  • De pijn is vaak zeurend en straalt soms uit naar het hoofd, de armen of de handen.
  • Meestal gaat nekpijn vanzelf over. Door in beweging te blijven en risicofactoren te vermijden, kun je zelf het herstel versnellen.
  • Je fysiotherapeut kan je adviseren hoe je op de juiste manier kunt bewegen en sporten.

Wat is nekpijn?

Pijn in de nek komt veel voor en is meestal afkomstig uit de bewegende delen van de nek: de spieren, de banden en de kleine gewrichten. Een acute aanval van nekpijn kan behoorlijk pijnlijk zijn. Het is goed om je dan te bedenken dat dit meestal niet wordt veroorzaakt door een ernstige aandoening.

De klachten van nekpijn

Nekpijn is vaak een zeurende pijn die je voelt aan één of beide kanten van je nek of bovenop je schouders. De pijn kan plotseling opkomen, bijvoorbeeld na een aanrijding, of geleidelijk ontstaan. Soms kun je je hoofd minder goed draaien; omkijken tijdens het autorijden is dan bijvoorbeeld lastig. Vanuit de nek kun je ook last hebben hoofdpijn, uitstralende pijn naar de armen en tintelingen in je hand of vingers. Soms heb je minder kracht in je hand en kun je de beweging van je arm niet meer goed sturen.

De behandeling van nekpijn

Meestal verdwijnt nekpijn binnen zes weken vanzelf weer. Een röntgenfoto of MRI is vrijwel nooit nodig. Aarzel niet om bij een aanval van acute nekpijn – in overleg met je (huis)arts – pijnstillers te gebruiken. Hierdoor wordt bewegen gemakkelijker, wat het herstel bevordert.

Wat je zelf kunt doen

Hoge werkdruk, stress, lang in dezelfde of een verkeerde houding zitten: het zijn allemaal risicofactoren voor het krijgen van nekklachten. Bedrust is meestal niet nodig. Door actief te blijven en de risicofactoren te vermijden, kun je zelf de kans op herstel vergroten. Door op de juiste manier te bewegen en te sporten, maak je je nek sterker en soepeler. Dit bevordert het herstel en zorgt ervoor dat je minder snel weer nekklachten krijgt.

Meer lezen over nekpijn?

In het boekje ‘Wat u moet weten over nekpijn’ lees je informatie over nekpijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ervaring van huisartsen en fysiotherapeuten.

Wat u moet weten over nekpijn

Wat kost een fysiotherapiebehandeling en ben ik verzekerd?

Klik hier voor meer informatie